HALAMAN UTAMA

Rabu, 31 Januari 2018

KACANG BATU


Bila Hari Raya, di rumah mama, kudapan ni memang wajib dihidang. antara juadah 'terlaris' tu.. hehehe..  Macam - macam nama gelaran lain untuk kudapan ni ada yang panggil Kacang Batu.. Kacang Gondol.. Kacang Botak.. hmm kalau di Indonesia pula Kacang Telur.. sedaaap sangat.. tapi nak buat nya punyalah susah sikit.. sikit lah.. mana taknya.. mula2 'goyang' kacang seberat 1 kg.. lama - lama makin berat bila dah sebati bersalut dengan lapisan telur & tepung (bersilang). Boleh lenguh tangan dengan pinggang. 

Ada yang nak cuba resepinya tak?? Ha ni resepi original yang mama dapat dari ibu mama sendiri.. sayang buku yang ibu guna nak tulis resepi tu, mama dah hilangkan 😔😔 kalau tak, boleh ambik gambar tulisan - tulisan tangan ibu dalam tu (80-90an).. hisshh cuai betul lah.. tapi nasib baik mama sempat copy resepinya.. Selamat mencuba


Bahan :.
1 kg kacang tanah
2 kg tepung gandum
2 ½ gelas gula halus
1/2 sudu makan garam
1 sudu makan serbuk penaik
3 sudu besar majerin
½ sudu serbuk perasa (ajinomoto)- yang ni option je.. nak bubuh boleh.. tak nak pun tak pe..
5 biji telur ayam (gred A kalau guna gred B tambah sebiji lagi telur)
2 sudu makan tepung jagung

Cara Membuatnya :.
Pukul telur, dan majerin dengan sehingga putih. Setelah itu, masukkan gula, garam, tepung jagung dan serbuk penaik. Ketepikan. Untuk memulakan membuat salutan pada kacang, terlebih dahulu tuangkan sedikit (anggaran 1 sudu besar) adunan tadi ke atas kacang ratakan dengan mengoncang di dalam bekas (yang muat utk 1-3 kg kacang sebab nanti kacang tu makin tebal dan berat). Setelah adunan tersebut sebati barulah dimasukan tepung sedikit demi sedikit. Ratakan dengan cara yang sama. Lakukan secara berselang seli sehingga habis.

Tiada ulasan:

Jadual Solat

Anda mungkin nak baca yang ni..